IDEA
KONFERENCJI
Cechą współczesnego rynku
jest jego zmienność. Przedsiębiorstwa zmuszone są działać na rynku w
turbulentnym otoczeniu. Jest to wynikiem po pierwsze rosnącej konkurencji
międzynarodowej, po drugie zmian w podejściu konsumentów do producentów, po
trzecie wymogów zrównoważonego rozwoju, po czwarte postępującą globalizacją.
Czynniki te sprawiają, że zarządzanie jako nauka musi sprostać nowym wyzwaniom.
Konieczne staje się poszukiwanie takich rozwiązań, które pozwolą
przedsiębiorstwom osiągnąć sukces rynkowy. Pomocne w tym może być zarówno
odwoływanie się do istniejących teorii i paradygmatów zarządzania, jak i
tworzenie nowych modeli zarządzania, które byłyby odpowiednie do zmieniających
się warunków zewnętrznych.
Konieczna zatem staje się
zmiana podejścia do organizacji, którą traktować należy bardziej w kategoriach
procesów niż struktur. Widoczne jest to zwłaszcza w akcentowaniu znaczenia
zmiany organizacyjnej. W tradycyjnych modelach zarządzania zmiana organizacyjna
była reakcją na przeobrażenia otoczenia, współcześnie natomiast stanowi próbę
kontroli nad tym, co się w otoczeniu dzieje lub może wydarzyć. Czynnikiem
wspomagającym zmiany są innowacje, które decydują o przewadze
konkurencyjnej organizacji. Dlatego też, jednym z celów konferencji jest
poszukiwanie nowych sposobów zarządzania zmianą oraz innowacjami w
organizacjach.
Współczesne organizacje charakteryzuje
także rosnące ryzyka działania, co sprawia, że kluczowy aspekt zarządzania,
jakim jest podejmowanie decyzji wymaga nowych kategorii analitycznych, nowego
opisu i wyjaśnienia. W nowoczesnym podejściu do zarządzania coraz większą wagę
przywiązuje się do znaczenia ludzi w organizacji, stają się oni jednym z
najważniejszych jej zasobów. Konieczne zatem staje się wypracowanie nowych
metod kierowania, które pozwoliłyby na zwiększenie efektywności pracowników.
W
odniesieniu do pojawiających się nowych trendów w zarządzaniu, tematyka
konferencji obejmuje następujące zagadnienia uwzględniające również perspektywę
transatlantycką:
- kierowanie ludźmi (przywództwo,
motywacja, czynnik ludzki w organizacji),
- humanizacja i dehumanizacja pracy,
- kapitał ludzki, społeczny i
intelektualny,
- podejście narracyjne i dyskursywne
w zarządzaniu,
- zarządzanie wiedzą,
- zarządzanie różnorodnością,
- zarządzanie zmianą,
- zarządzanie organizacją uczącą się,
-zarządzanie organizacjami sieciowymi,
- tworzenie i zmiana marki
(produktów, organizacji, regionów, etc.),
- nowe tendencje w marketingu,
- zarządzanie konfliktem, negocjacje
i mediacje,
- zarządzanie ryzykiem,
- zarządzanie małymi i średnimi
przedsiębiorstwami,
- New Public Management.